dinsdag 30 oktober 2007

Gooit het aanbieden van text ads je uit Google?

We hebben nu meerdere updates gehad in Google die te maken zouden hebben met het inkopen van (text) links om te stijgen in de rankings. Maar hoe zit het nu met de aanbieders van betaalde (text) links. Wordt een van de manieren om je weblog te monetizen bestraft door Google?

Heersende mening

De eerste berichten over afgestrafte verkopers van betaalde text-links (TLA, text link ads) komen al uit 2006, hieronder een kleine verzameling.

  • Het log van Labnol heeft in nov 2006 een post over een gesprek met Matt Cutts (van het Google webspam team) die aangeeft dat paid links niet ok zijn en aanraad om rel=nofollow te gebruiken.
  • Een post van SEOmoz.org uit Dec 2006. Hierin worden 4 mensen van Google, Ask, Yahoo en MSN gevraagd naar het aanbieden van links. Ze geven aan dat het aanbieden van niet relevante links naar andere websites minder zwaar mee weegt in de ranking van die sites.
  • Een andere post van Labnol uit Dec 2006. Iemand zou uit Google gegooid zijn voor het aanbieden van betaalde links. Het verband tussen deze links en de indexering wordt niet duidelijk.

Fuzz van de afgelopen maand

In 2007 ging deze discussie verder met als voorlopig hoogtepunt de updates van afgelopen weken, als ze samenhangen met betaalde links. Betaalde links kopen wordt dus al minder zwaar meegeteld in de waardering van degende die de link gekocht heeft. Nu zijn dus ook de aanbieders van de betaalde links de pineut. Enkele berichten:

  • Van Searchengineland uit oct 2007. Betaalde links aanbieden verknoeien je ranking. In de comments wordt gesproken over rel=nofollow en zorgen dat je kwaliteits links hebt.
  • Nog een bericht van Searchengineland uit oct 2007. Hierin staan verschillende links naar posts over dit onderwerp.
  • Techcrunch begon zich ook ineens te bemoeien met dit onderwerp. Begin Oct 2007 met een post dat kleinere blog netwerken die leven van text links uit de lucht gaan vallen en eind october met een post over een bekende weblog die uit de ranking is gevallen. Dit log gaat zijn betaalde links uit zijn website schrappen.

Alhoewel dit steeds ernstiger lijkt te worden wordt vooral uit de comments op de techcrunch post duidelijk dat het bij veel sites helemaal niet gaat om paid links maar om hidden text verstopt in de pagina.

Check maar eens comment 14 en 42 die aangeven dat de weblog in het item van techcrunch hidden text heeft. Verder post en 40 en 44 waarin ook een weblog met black hat wordt ontmaskerd en hetzelfde gebeurd in post 49 en 57.

Wat vindt Google

Niet alle betaalde links schenden onze richtlijnen. Links kopen en verkopen
vormt een normaal onderdeel van de economie van het web, mits dit gebeurt voor
advertentiedoeleinden en niet om zoekresultaten te manipuleren. Gekochte links
voor advertenties dienen als zodanig te worden aangeduid. Dit kan op
verschillende manieren worden gedaan, zoals:

  1. Het attribuut rel="nofollow" toevoegen aan de tag
  2. De links omleiden naar een tussenliggende pagina die via het robots.txt-bestand wordt geblokkeerd voor zoekmachines.

Bron: www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=66736

Ook Google geeft aan dat paid links ok kunnen zijn mits je het rel=nofollow tag toevoegt.

Conclusie

Zoals hierboven al bleek zijn een aantal van de websites die gedropped zijn niet te wijten aan paid links maar aan black hat zoals hidden text. Daarnaast zijn een aantal sites gedropped omdat ze betaalde inkomende links hadden. Geen penalty maar gewoon een lagere waardering van die binnenkomende links.

De eindconclusie lijkt te zijn dat paid links een probleem kunnen opleveren voor je ranking bij Google. Je lost dit op door paid links de tag rel=nofollow mee te geven en te zorgen dat je paid links en advertorials zo veel mogelijk kwalitatief zijn voor je doelgroep. En uiteraard door geen hidden text en aanverwante truukjes uit te halen.


Geen opmerkingen: