maandag 22 oktober 2007

Toppositie in Adwords

Adwords heeft binnen Google twee plekken waar ads worden neergezet. De eerste zijn de 0-3 posities boven de zoekresultaten, de bovenste posities. Daarnaast zijn er de posities naast de zoekresultaten. Google heeft aangekondigd dat ze in de bepaling van de bovenste posities geen rekening meer houden met de werkelijke CPC maar met de maximum CPC.

De hoogte van die je ad krijgt in de ads naast de zoekresultaten in het zoeknetwerk is afhankelijk van de CPC (cost per click) en de kwaliteitsscore. De kwaliteit is ondermeer afhankelijk van de CTR (click through rate), de relevantie van het zoekwoord en 'andere factoren'. Je meer hierover lezen op de volgende pagina.

De posities boven de zoekresultaten kennen een hogere minimum kwaliteit. In andere woorden, als de kwaliteitsscore van je ad niet hoog genoeg is kom je niet in de bovenste posities. Je kan dan wel op nummer 1 komen van de posities naast de zoekresultaten. Je zal dan je geboden CPC flink moeten verhogen zodat je meer per click gaat betalen. Ook hier blijft een minimum kwaliteitsscore van toepassing.

Google houdt bij het bepalen of je een plek krijgt in de topposities ook rekening met je CPC. Hier zit een ongelukkigheid in volgens Google. Je werkelijke CPC is immers afhankelijk van wat andere bieders bieden. Google heeft de fomule nu zodanig veranderd dat er wordt gekeken naar het maximum CPC. Deze wordt immers niet beinvloed door andere bieders maar alleen door jezelf.

In haar blog draait Google het zelfs om. ALs je niet in de topposities wil komen dan moet je je maximum CPC verlagen tot vlak boven je werkelijke CPC. In andere woorden, Google heeft weer iets bedacht om bieders hun maximum CPC te laten verhogen. Dit betekent dat als in de veiling andere bieders hun CPC ook verhogen, iedereen dus meer gaat betalen.

Geen opmerkingen: