woensdag 5 december 2007

Google Adwords: Waarom worden je ads niet weergegeven?

De eeuwige vraag bij Google Adwords is die over het weergeven van je advertenties. Want waarom staan ze niet weergegeven als je zelf zoekt op het keyword waarop je reclame maakt? Google heeft haar diagnose tool op dit onderwerp uitgebreid. Dat is een mooie gelegenheid om nog eens samen te vatten wat de factoren zijn die bepalen of en waar je reclame wordt weergegeven.

Wat bepaalt of een reclame wordt weergegeven?
Laten we beginnen met het eenvoudige startpunt dat alle reclames in eerste instantie worden weergegeven tenzij Google Adwords reden ziet een advertentie niet te laten zien.

Je advertentie wordt in bijvoorbeeld de volgende gevallen niet weergegeven.

  • Je advertentietekst bevat fouten (bijvoorbeeld spelfouten of een foute URL) of onbehoorlijke content (bijvoorbeeld illegale content).
  • Je biedt minder per klik dan het minimum bod. Beneden staand wijden we een paragraaf aan het minimum bod.
  • Je heb zoveel concurrentie dat je reclame niet op de eerste pagina terecht komt. Er zijn 11 plekken op de voorpagina. 3 boven de zoekresultaten en 8 ernaast. Beneden staand lees je meer over hoe je je positie kan beïnvloeden.
  • Het dag budget voor die dag is op. Als je hebt ingesteld dat je kliks zo snel mogelijk moeten worden weergegeven dan kan gedurende dag je budget op zijn en wordt er geen reclame meer weergegeven.
  • Het kan ook gebeuren dat je het dag budget over de gehele dag wilt spreiden. Als het dag budget niet voldoende is om alle kliks te betalen dan laat Google je reclame minder vaak zien om binnen het budget te blijven.
Hoe werkt het minimumbod?
Google wil hoge waarde bieden aan haar bezoekers. Daarom probeert Google te zorgen dat als een bezoeker een reclame voor product x aan klikt ze ook op een pagina voor product x komt. Hiervoor hebben ze de kwaliteitsscore ontwikkeld.

De kwaliteitsscore wordt bepaald door de zoekwoord relevantie, advertentietekst en kwaliteit van de bestemmingspagina. Als je dus een pagina hebt over onderwerp x dan neem je keywords die te maken hebben met onderwerp x en geef je dit ook aan in de advertentietekst. Je kwaliteitsscore zal dan stijgen. Hoe hoger de kwaliteitsscore hoe lager het minimumbod.

Hoe kan ik mijn kwaliteitsscore zien?
Als je binnen Google Adwords naar de pagina zoekwoorden gaat zul je achter elke zoekwoord een vergrootglas zien. Als je met je muis op dit vergrootglas gaat staan en op de link klikt kom je in een diagnose tool van Google Adwords.

Bovenstaand screenshot laat de keyword diagnose tool van Google Adwords zien. Hier zie je je zoekwoord relevantie, advertentie relevantie en kwaliteit van je bestemmingspagina. Hoe hoger de kwaliteitsscore hoe lager het minimumbod. Het minimumbod in screenshots hierboven is 2 cent.

Hoe kan ik de positie van mijn advertentie beïnvloeden?
Als je meer biedt dan het minimumbod en een goede advertentietekst hebt en een bijbehorende bestemmingspagina dan ben je er nog niet. Je wilt bovenaan staan met zo laag mogelijke kosten. In ieder geval kun je niet onder het minimumbod komen dus zorg dat je kwaliteitsscore goed is.

De positie van een advertentie wordt bepaald door de hoeveelheid omzet die deze genereert. Dit is afhankelijk van de prijs per klik en het klik percentage.

Hoe verbeter ik mijn klikpercentage en prijs per klik?
Allereerst de prijs per klik, die is makkelijk. Je verhoogt je maximum bod en je advertentie zal stijgen. Je concurreert met de andere aanbieders in een soort veiling voor advertentie posities. Als jij het meeste biedt per klik dan kun je stijgen in positie tenzij je concurrentie een veel beter klik percentage heeft.

Het klik percentage is belangrijk aangezien Google liever 10% kliks voor 50 cent heeft dan 1% kliks voor 1 euro. Door te zorgen dat het klik percentage stijgt kan je advertentie positie stijgen of je maximum bod per klik omlaag. Je klik percentage verbeter je door je advertentietekst beter te laten aansluiten bij je keyword en de meest efficiënte tekst voor je advertentie te gebruiken.

Je kan meerdere advertenties naast elkaar testen. Je verwijdert dan de advertenties met lage klik percentages en voegt weer een nieuwe advertentietekst toe. Op een gegeven moment zul je steeds betere advertenties hebben. Ook kun je werken met meerdere advertentie groepen zodat je teksten zo goed mogelijk bij het keyword aansluiten.

Geen opmerkingen: