dinsdag 13 november 2007

Adverteren met Affiliates, hoe werkt dit nu eigenlijk?

Wat is er simpeler dan vele andere partijen voor jou reclame te laten maken en ze een commissie te betalen als er via hun kanalen een verkoop van jouw product plaatsvindt. Dit is mogelijk via affiliate marketing. Je schakelt hier via een tussenpersoon grote hoeveelheden websites in die reclame voor jouw product gaan maken. Hoe werkt dit nu precies?

De basis van het affiliatesysteem
Er zijn drie partijen:

  • de adverteerder (merchant)
  • de commissie verkoper (de affiliate)
  • de tussenpersoon
De adverteerder wil een product verkopen, bijvoorbeeld boeken. Hij heeft hiervoor een website en een verkoopteam. Het loopt fantastisch en hij wil graag uitbreiden.

De tussenpersoon helpt de adverteerder een campagne te starten waarbij de adverteerder 5% van de omzet uitbetaalt aan de affiliate. De tussenpersoon regelt de software en het systeem om dit mogelijk te maken en vraagt daarvoor ook een gedeelte van de omzet.

De affiliate heeft een vacature site en haalt bij de tussenpersoon een campagne op. De affiliate schrijft een mooie review over boeken over bijvoorbeeld soliciteren en zet deze op de website.

Als een klant een boek koopt dan betaalt de merchant 5% aan de affiliate en een kleiner percentage aan de tussenpersoon. Mooie reclame en het kost alleen geld als er een verkoop wordt gedaan. Dit kan een spel zonder nieten zijn

Wanneer krijgt de affiliate een commissie?
Er zijn verschillende beloningssystemen. Hierboven noemden we commissie bij verkoop (pay per sale) maar er zijn meerdere mogelijkheden.
  • pay per view: de adverteerder betaalt per 1000 vertoningen. De adverteerder weet niet of de kijkers ook koper en zal dus heel weinig willen betalen. Vooral handig als de adverteerder naamsbekendheid wil bouwen.
  • pay per click: de adverteerder betaalt per klik. De potentiële klant heeft aan de hand van een banner of tekst link doorgeklikt en wil op zijn minst meer informatie. Het is voor de adverteerder nog steeds niet makkelijk om te bepalen welke affiliate waardevol verkeer levert en wie waardeloze klikkers stuurt. De affiliate zal hier meer voor krijgen dan pay per view.
  • pay per lead: nu is er een actie die de klant moet doen voordat de adverteerder commissie betaalt. Voorbeelden zijn het maken van een afspraak, het opvragen van een offerte, het invullen van een enquête, etc. De adverteerder heeft nu waardevolle potentiële klanten en het hangt vanaf hier vooral van het verkoopapparaat van de adverteerder af. De affiliate zal meer commissie willen hebben voor dit verkeer.
  • pay per sale: de adverteerder betaalt als er daadwerkelijk iets gekocht is door de klant. Dit betekent dat de adverteerder een winst heeft behaald en bereid zal zijn hiervan een stukje op te geven. De adverteerder kan eigenlijk geen verlies lijden op deze deal en zal hiervoor het meeste willen betalen.
Nadelen voor de adverteerder
De adverteerder betaalt geld per actie (view, click, lead of sale). Elke bezoeker die geen aankoop doet kost geld. Als hij dus veel traffic wil zal hij moeten betalen per view of click en het risico nemen dat er waardeloos verkeer bijzit.

Hierbij moet hij vertrouwen op de tussenpersoon en dat deze in staat is click fraude tegen te gaan. Click fraude betekent dat de affiliates op de eigen links klikken of geautomatiseerd de links aan klikken.

Nadelen voor de affiliate
Deze zal tijd en moeite moeten steken in het zoeken en doorsturen van verkeer dat tot conversie kan leiden bij de adverteerder. Echter, de affiliate heeft geen inzicht in wat er gebeurt met de bezoeker die hij doorstuurt. Wat is succesvol en wat niet.

Daar komt bij dat de affiliate afhankelijk is van de verkoop kwaliteiten van de adverteerder. Een waardevolle bezoeker moet nog wel aangemoedigd worden iets te kopen. Als de adverteerder verzaakt dan heeft ook de affiliate geen inkomsten.

Ook is er nogal eens onduidelijkheid over sale en lead. De adverteerder mag in veel gevallen een transactie afkeuren als er geen conversie is geweest. Let hierbij op dat de verkoper leads en sales niet door elkaar haalt, een lead is voor de affiliate immers makkelijker te halen maar levert de adverteerder geen directe omzet op.

Perfect voor niche markten

Indien de goede match tussen adverteerder en affiliate is gevonden is dit een fantastisch systeem. het biedt de adverteerder de mogelijkheid risicoloos en heel gericht in niches te adverteren. Ze heeft zelf vaak een website voor de grootste doelgroep.

De affiliate kan en product verkopen zonder de hele backoffice te moeten regelen. Vooral in kleine niche markten is dit interessant. Deze vallen misschien buiten de grootste doelgroep van de adverteerder en zoeken gerichte producten in hun niche.

Bekende tussenpersonen
Bekende adverteerders met eigen affiliate systeem

Geen opmerkingen: